Vajon mihez kezd 4 lelkes facilitátor a felszabadult idejével a vírus okozta krízis idején?

Kíváncsi vagy rá hogyan jutottunk el a hirtelen segíteni-vágyásból egy 2. osztályos általános iskolás 40 perces matek óra összerakásához és bemutató anyagának elkészítésig?

Ha érdekel ez az igaz történet a facilitátorok nem éppen hétköznapi, karanténban töltött heteiről, Magyarországon 2020. tavaszán, akkor IDE kattints.

Ez az oldal és tartalmai egy olyan összefogásból született, ami nem mindennapos és megszokott.

Adott volt hozzá a krízis okozta szükség, egy 1. osztályos tanító által megfogalmazva, 4 facilitátor – akik azon túl, hogy rendelkeznek számtalan módszertani, csoportdinamikai tudással és folyamattervezési és online technológiákkal kapcsolatos ismerettel, szeretnék megmutatni az üzleti világon túl is a facilitáció előnyeit –  és persze rendelkezésre állt 6 izgalmas hét is az alkotáshoz.

Nézzétek meg az erről szóló kisfilmünket itt:

Interaktív Online Matek Óra

Csak a matekóráról egy hosszabb bemutatót nézhetsz meg ITT.

„Matekóra” példáján elindulva a recept

Hozzávalók:

  • Egy ingyenes online platform, ahol egyszerre jelen van minden diák és tanár, és ami jól fel van szerelve különböző funkciókkal. pl. https://zoom.us/
  • Egy háttér adatbázis, ahová feladatokat lehet feltenni a diákok számára, és ahová a megoldások is visszatölthetőek. pl. google classroom
  • Hasznos linkek ahol különböző tanulást segítő digitális tankönyvek, programok, applikációk érhetőek el. IDE kattints értük.
  • Forgatókönyv, vagy óravázlat minta, ami jó alapot ad az első alkalmakhoz, és remekül testre szabható.
  • Egy lelkes tanító, tanár, aki miután elsajátította meg is tanítja lépésről lépésre mindezek használatát szülőknek, diákoknak. (Figyelem! Ez utóbbiak igen gyorsan tanulnak ám! :-)

Elkészítés:

Az előkészületekre elég nagy hangsúlyt kell fektetni az online világban. Két dimenzióban érdemes gondolkodni. Egy un. aszinkron folyamatban, ahol minden tanuló saját ütemében haladva old meg feladatokat, gyakorolja az adott tananyagot. Erre érdemes olyan platformot választani, ahol vissza lehet jelezni a gyerekeknek a megoldás sikerességéről. Erre találták ki a Google Classroom-ot. Csak nyiss egy Google fiókot, ha még nincs ilyened és hozz létre egy osztályt a Classroom alkalmazásban. https://classroom.google.com/h 

Itt aztán add hozzá az osztályhoz a tanulókat e-mail címükkel. Ezután minden tantárgyhoz tudsz feladatokat, játékokat, teszteket, linkeket felölteni a számukra, akár határidőt is adhatsz. Ők feltöltik ide a megoldásaikat, amiket pedig értékelni tudsz. Persze megoldhatod e-maileken keresztül is, de úgy nagyon macerás nyomon követni, hogy ki mit csinált, és milyen eredménnyel.

Az alsósoknak nagyon fontos, hogy legyen un. szinkron alkalom is, ahol látja és hallja is a tanító nénit. Ez alkalommal tudsz új ismeretet elmagyarázni és ellenőrzni a megértést. Ehhez érdemes használnod a ZOOM platformot, ami 40 percig ingyes. Ebben az alkalmazásban meg tudod osztani a képernyődet (share screen), a gyerekek bele is tudnak írni a megosztott képrenyőbe (annotate), így közös feladatmegoldást is tudtok csinálni. Lehetőség van kis csoportokra bontani őket (breakout rooms), hogy például egy adott munkafüzet, adott feladatait közösen oldjanak meg, vagy gyűjtsenek össze néhány ötletet pl. az évszak jellemzőiről stb. Fel is tudod venni az órát, így akik véletlenül lemaradnak, ők is be tudják pótolni. Szóval zseniális felület, amivel megéri barátkozni. Lelkes tanárok már készítettek is a ZOOM használatához videókat. Íme ITT egy. Érdemes a Googlet böngészni a használat elsajátításáért.

Viszont nem szabad megfeledkezni arról, hogy játékos, izgalmas, vicces dolgokról is legyen szó, hogy motivált legyen a tanuló. Ezek a „szórakoztató” részek persze a tanító néni szórakoztatását is kell, hogy szolgálják, mert így dupla élvezet! :-) Az ilyen szórakoztató kis feladatokat különböző online felületek ingyen biztosítják. Érdemes böngészned közöttük. ITT találsz egy bőséges listát róluk.

Ha biztosra akarsz menni, akkor javasoljuk készíts rövid forgatókönyv vázlatot, amiben benne vannak a szükséges linkek, instrukciók stb. Erre látsz ITT egy példát.

Fontos!

  • Ne tervezz 45 percnyi tanítással főleg alsó tagozatban! A technikai nehézségek elveszik az időd min. 30%-át. Kalkulálj puffer időkkel és használd az aszinkron lehetőségeket!
  • Mikor megismertetsz egy online platformot a gyerekekkel, akkor érdemes játékkal kipróbálni, közös feladat megoldással, hogy megkedveltesd velük. Ilyenkor tananyag maga a platform kell, hogy legyen.
  • Fogd fel te is játékként az online teret. Rengeteg lehetőség van benne. Kérj bátran segítséget, akár tőlünk is, ha elakadnál! info@facilitacio.hu 
  • Bátran kísérletezz!

Nagyon sok sikert kívánunk a lelkes, vállalkozó szellemű pedagógusoknak, akikre mi is nagyon büszkék vagyunk! Köszönöjük!!